EMAIL LUAHAN HATI SEORANG BEKAS PELAJAR PASAL PTPTN! WAJIB KENA BACA

Ini email yang aku terima dari seorang bekas pelajar, baca dan sedarlah diri bagi yang dah ambik pinjaman tapi tak nak bayar malah saja nak bikin kacau je tu!

Salam Bro Parpukari,

Aku terpanggil untuk ulas sedikit mengenai PTPTN ni. Untuk makluman aku adalah antara batch pertama menerima PTPTN (1997) dari kerajaan masa belajar di sebuah universiti utara tanah air. Aku ingat lagi di mana ia merupakan pinjaman dan mempunyai kos 4% pada asalnya. So aku request MARA, JPA dan lain-lain lagi tetapi gagal dan kebanyakkannya borang dah habis. Aku ingat lagi borang-borang tu terhad dan maklumat mengenainya amat kurang.

So terpaksalah aku request PTPTN dan aku dimaklumkan bayaran balik bulanan sebanyak RM192.50 sebulan. Selepas connoisseur aku kerja. Alhamdulillah dimudahkan LHDN diberi tugas untuk mengutip kembali pinjaman tersebut. Apa yang nak aku share ialah mereka yang menerima pinjaman dari JPA, MARA dan lain-lain badan tidak pula membayar pinjaman mereka. Malah mereka gelak lagi pada JPA, MARA dan lain-lain dan mengatakan bahawa "dia telefon saya bayar la...kang 5 bulan lagi tunggu la dia call balik". Aku dengan sinis mengatakan pada senior-senior tempat kerja aku padanla aku takleh nak dapat duit pinjaman dari MARA, JPA dan lain-lain pasal korang semua ni la.... Dia orang gelak je.....

So aku mula bayar mulai tahun awal pertengahan 2001 tak silap aku. Sbb bagi aku dah bg pinjaman sampai aku dapat kerja so bayar la balik. Aku nak benda ini berterusan sbb anak-anak aku pon nak pakai. Aku tak nak jadi senior-senior aku yang pentingkan diri sendiri. Mereka fikir mereka je.... So aku amat mengharapkan pinjaman seumpama ini di dunia diteruskan supaya anak cucu aku boleh menikmati juga. Aku dah tgk mereka yang pergi belajar ke US, UK dan! lain-la in negara....amatlah mahal dan memang tak boleh harapkan FAMA. Bagi aku mereka yang liat bayar pinjaman ini tak kira la PTPTN, MARA JPA TNB, Telekom dan lain-lain tu semua sombong dan kacang lupakan kulit. Sekarang gaji permulaan kebanyakkan connoisseur bermula dengan RM2500. Tapik lihat la jumlah mereka yang diistihar broke kerana kad kredit atau mereka yang gagal bayar kad kredit golongan mana? Apa lepas ni mereka nak hutang kad kredit mereka, hutang kereta mereka juga dilupuskan? Ini perihal anak muda dan mereka yang lupa daratan. Kalau mereka kata mereka ni tidak mampu bayar, lihat la statistik mereka yang disenarai hitam bank negara berapa umurnya? Jangan kelentong la bayar PTPTN ni membebankan kalau dah mula kerja. (Bagi yang tidak bekerja atau belum dapat pekerjaan aku akui ia membebankan).

Malah aku salute kerajaan bila kata ia boleh dijadikan pinjaman boleh ubah. Berapa percentage yang ambil peluang tu?? So bagi aku la, kalau dah liat bayar hutang tu, liat juga la. Aku tgk youth aku masuk kerja, masa mula masuk kerja saja dah tambah hutang dengan beli kereta yang bukan calang-calang. So di mana prioritynya? Bagi aku semua ni alasan je. Aku dengar bapa aku cerita yang dia dulu kalau sambung belajar masuk universiti, aku mungkin tak makan... tu dah kerja dah bro!! Orang dulu masuk belajar mak ai gadai semua sebab investment yang baik jika anak dapat sambung belajar universiti. Ada mak bapak pinjam lagi dari sedara mara. Tapik apa jadi bila anak dah abih belajar? Yang jadi gurantor tu kena kejar beb!! Ha masa mula nak masuk belajar dulu, dengan muka toya mak bapak datang minta jadi guarantor. Ni dah abih belajar buat tak reti je. Sama je bro perangai orang Malaysia. Tak kira apa...hutang pale liat nak bayar. Tu yang kes Ah Long melampau tu.

Aku tengok youth aku...masuk kerja je once confirm, kereta mesti beli, kad kredit dan personal loan. Semua hutang bro. Yang hutang belajar tak der insiatif langsung nak gi tanya LHDN camner nak buat pototngan gaji. So kalau la pendidikan ni percu! ma dari sekolah darjah 1 sampai menengah, Uni nak giveaway abih tu lepas tu apa? Kereta, kad kredit dan lain2? Takyah citer la yang amek engineering, account, pengajian Islam sama je...mencari alasan untuk tidak bayar. Mereka amat selfish. Aku dah abih bayar...10 tahun bro bayar....sbb aku pikir anak-anak aku nak pakai loan camni bila dorang belajar.....So entahlah bagi aku budak-budak sekarang nak senang semua....nak pakai barang semua yang branded je....maybe tak semua tapik yang aku jumpa comparison aku atau youth aku ditempat kerja itu yang aku jumpa.

Wallahualam.

Mohd Affendi

No comments: