Report lodged on Malaysia's 'most expensive road'



PKR-linked crime watchdog Jingga thirteen lodged a report currently with a Sabah office of a Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC), over probable crime in a construction of "Malaysia's many expensive widen of road".

The highway is a 0.9km singular carriageway joining a Sabah Foundation building with a state assembly building in Kota Kinabalu at a price of RM14.9 million.

NONEThe matter had been firsthighlightedby Bukit Antarabangsa MP Azmin Ali(left)during a last sitting of a Parliament.
He cited journal reports upon a state Public Works Department's (PWD) announcement of a price of a road, which was launched by Sabah Chief Minister Musa Aman.

However, Deputy Works Minister Yong Khoon Seng, who fielded Azmin's question, pronounced a subject had veered as well far off a original question, which was upon a status of upgrading works upon a Kota Kinabalu-Sindumin stretch.

Yong refused to comment further in a House, usually saying which such counts have been always open for debate, though in a proper forum.

Jingga thirteen has claimed which a price of a allied widen of highway with high-end specifications, including bridges and other add-ons, would usually have been RM1 million.

"The highway additionally had no divider in between a two singular lanes," it forked out in a statement.

It urged a MACC to open a record upon a report and to investigate:
  • The arch minister
  • The deputy arch minister Joseph Pairin Kitingan who is additionally infrastructure growt! h minist er
  • The state PWD director
  • The organisation awarded a stipulate to build a road

Jingga thirteen pronounced it hopes which a investigations will establish if elements of crime and misuse of public funds have occurred. If so, those culpable should face justice.
Read More @ Source



More Barisan Nasional (BN) | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus |
Courtesy of Bonology.com Politically Incorrect Buzz & Buzz

228 comments:

1 – 200 of 228   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Alam Shah M.Manoharan dari DAP mencabar Anggota Exco kerajaan negeri Selangor Ronnie Liu Thian Kiew supaya meletak jawatan sekiranya tidak dapat menangani isu projek kondominium 29 tingkat di Batu Caves yang mendapat bantahan keras daripada pelbagai pihak.

Anonymous said...

Pihak pembangkang terutama DAP cuba mempolitikkan isu yang amat sensitif ini.

Anonymous said...

Projek pembinaan kondominium itu telah dirancang dibina berhampiran bukit batu kapur, dan akan menjejaskan kawasan dan penduduk di sekitarnya. Seperti biasa Ronnie si biadap ini telah mencabar PM supaya menghentikan projek kondo serta merta tanpa menunggu BN ambil alih Selangor dengan alasan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak mempunyai kuasa penuh untuk menarik balik lesen projek berkenaan daripada pemaju Dolomite Properties Sdn Bhd.

Anonymous said...

Tamparan hebat terhadap Ronnie si biadap kerana rakan baiknya berkata “Adakah Yang Berhormat Pandamaran bersedia meletak jawatan sekiranya projek kondominium ini tidak dapat dibatalkan kerana ia dilihat mengancam agama Hindu dan struktur kuil Batu Caves berumur 100 tahun,” katanya ketika mengemukakan soalan tambahan kepada Ronnie Liu (DAP-Pandamaran) pada persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor.

Anonymous said...

ni adalah antara alamat yang jelas menunjukkan bahawa berlaku perpecahan dikalangan DAP itu sendiri.

Anonymous said...

Banyak tindak-tanduk Ronnie Liu ala gangster yang telah membuatkan para pemimpin DAP yang lain cuak terhadapnya. Tetapi PAS yang dikeldaikan oleh DAP sentiasa menyokong segala tindak-tanduk sibiadap ini seperti kes rampasan arak, murtad , pusat hiburan dan lain-lain lagi.

Anonymous said...

Ronnie Liu yang juga Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan,Kajian dan Penyelidikan negeri berkata isu letak jawatan tidak timbul sebab kerajaan negeri telah pun mengeluarkan arahan untuk memberhentikan sementara projek pembinaan itu dan satu jawatankuasa bebas ditubuhkan bagi mengkaji kelulusan projek.

Anonymous said...

kajian awal pihaknya mendapati pemaju projek kondominium itu tidak mematuhi syarat-syarat tertentu yang ditetapkan dalam kelulusan pembangunan dan kerajaan negeri mempunyai hak memberhenti ataupun membatalkan projek itu tetapi perlu dibuat secara profesional.

Anonymous said...

Ronnie Liu berkata projek kondominium itu mendapat permit penjualan pengiklanan dan sebanyak 60 peratus daripada sejumlah 400 unit rumah telah dijual. Agaknya berapa keuntungan yang telah dibuat oleh Ronnie.

Anonymous said...

Projek pembinaan kondominium itu mendapat perhatian apabila Jawatankuasa Kuil Sri Subramaniam Swamy Devasthanam Batu Caves melakukan bantahan terhadap projek berkenaan yang didakwa akan menjejaskan pemandangan dan struktur kuil berkenaan. Justeru kerajaan Selangor mengarahkan pemaju untuk menghentikan pembinaan kondominium itu untuk memberi laluan kepada siasatan dijalankan.

Anonymous said...

I'm sure there is a reasonable explanation for it.

Anonymous said...

The PWD and the state government should be given the chance to give their explanation.

Anonymous said...

Whether or not there are any abuse of funds will have to be investigated first.

Anonymous said...

We should not make any speculation on this case unless it has been proven with facts.

Anonymous said...

Since the Jingga 13 has already lodge a report with the MACC, we'll just wait for their decision on this case.

Anonymous said...

Ahli-ahli akar umbi Parti Keadilan Rakyat (PKR) kini dilihat semakin hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti itu apabila buat pertama kali dan secara terbuka, mereka menuntut supaya Azmin Ali menjawab segala dakwaan yang dikaitkan ke atas beliau.

Anonymous said...

Ketua Penerangan PKR Ampang, Mohd. Isa Mohd. Saidi dalam satu sidang akhbar turut meminta Timbalan Presiden itu menyangkal semua tuduhan yang dilemparkan termasuk soal pemilikan saham dan hubungan isterinya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anonymous said...

Tegas beliau, Azmin digesa meninggalkan PKR jika gagal berbuat demikian dalam masa terdekat demi menjaga nama baik parti.

Anonymous said...

"Kami yakin Azmin tidak akan membisu dan berdiam diri jika tidak bersalah. "Azmin perlu tampil menjawab segala tuduhan jijik yang dilemparkan secara berani dan ikhlas sekali gus mengambil tindakan undang- undang terhadap mereka yang membuat tuduhan itu demi meyakinkan ahli dan rakyat,'' katanya.

Anonymous said...

Azmin sebelum ini dicabar oleh bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali supaya membuat penjelasan terhadap lima perkara termasuk sumber kewangan Ahli Parlimen Gombak itu serta isterinya, Shamsidar Taharin yang membeli saham bernilai RM2 juta antara tahun 1992 hingga 1994.

Anonymous said...

Azmin juga dicabar menafikan dakwaan bahawa beliau serta isterinya termasuk seorang ipar memiliki saham bernilai RM8.5 juta pada awal tahun 1990-an adalah tidak benar.

Anonymous said...

Selain itu, Azmin juga perlu menafikan tuduhan yang dibuat dalam buku karangan Syed Hussin Al-Attas bertajuk `Tuhan, Politik dan Seks' yang diterbitkan pada tahun 2010 termasuk cabaran penulis-penulis blog untuk menentukan kesahihan nasab biologi seorang lagi ahli keluarga beliau.

Anonymous said...

Namun sehingga kini, Azmin masih enggan membuka mulut kecuali dakwaan pemilikan saham beliau dan isterinya apabila menyifatkan usaha mengaitkan perkara itu dengannya sebagai fitnah.

Anonymous said...

Bagaimanapun semalam, bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari yang merupakan individu bertanggungjawab melaporkan pembelian dan pemilikan saham berkenaan kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tahun lalu tampil mendedahkan bukti-bukti sahih sebagaimana yang diminta Azmin.

Anonymous said...

Tidak cukup dengan kenyataan balas Anuar itu, tekanan dalaman yang diterima Azmin lebih membuatkan beliau `tidak senang duduk'.

Anonymous said...

Jelas Mohd. Isa, beliau dan ahli-ahli parti lain terpanggil membuat desakan tersebut ekoran sikap Ketuanya, Zuraida Kamaruddin merangkap Ketua Wanita PKR yang memberi amaran supaya tidak `sibuk' mencampuri urusan pimpinan atasan parti apabila diminta memberikan penjelasan.

Anonymous said...

Bimbang dengan jawapan Zuraida itu, katanya, pakatan pembangkang berkemungkinan besar akan kecundang dalam pilihan raya umum akan datang jika tiada penjelasan konkrit daripada Azmin atau mana-mana pimpinan tertinggi parti.

Anonymous said...

"Beberapa cabang PKR lain khususnya di Selangor dipercayai akan membuat desakan sama jika Azmin mengambil sikap terus berdiam diri termasuk mana-mana pimpinan tertinggi yang turut diserang berhubung kredibiliti dan integriti mereka termasuk soal moral Anwar.

Anonymous said...

"Sebelum kami beramai-ramai bertindak keluar parti, kami minta beliau terlebih dahulu meninggalkan parti,'' katanya.

jo said...

bila pru sudah dekat semua pekara akan dipolitikkan.

jo said...

banyak isu yang melibatkan PKR Selangor, namun tidak pun diberika penjelasan.

jo said...

selain itu rakyat Selangor juga masih menagih janji yang diberikan oleh PKR pada pilihanraya yang lalu.

mantera said...

Azmin Ali pernah disiasat BPR (sekarang SPRM) pada tahun 1995 kerana terdapat laporan terdapat kekayaan luar biasa yang dimiliki Azmin yang tidak setimpal dengan pendapatannya.

mantera said...

Azmin disiasat BPR pada tahun 1995, bukti fizikal yang nampak di depan mata iaitu 'Kereta Mewah' dan 'Rumah Mewah'.

mantera said...

sejak Azmin menjadi Setiausaha sulit kanan-SUSK- Anwar di Kementerian Kewangan)sumber kekayaannya amat diragui.

mantera said...

Azmin dan Shamshida sembunyikan semua resit-resit pembelian saham-sahamnya, tetapi sekarang sudah terbongkar, bermakna SPRM mempunyai bukti baru yang telah disembunyikan sebelum ini.

mantera said...

siasatan lama (1995) yang tertunggak sebelum ini berdasarkan dengan penemuan bukti-bukti baru (pemilikan saham).

mantera said...

Kerana dengan adanya bukti-bukti pemilikan saham menggambarkan Azmin dan Shamshida mampu memberi kereta mewah dan rumah mewah.

mantera said...

Azmin kata, buktikan beliau mendapat saham-saham terbitan khas yang dikeluarkan dari Kementerian Kewangan ? Azmin sengaja memanipulasikan kenyataan, tuduhan terbaru ke atasnya bukan saham terbitan khas dari Kementerian Kewangan, tetapi saham-saham yang dibelinya sendiri oleh Azmin dan Shamsida serta menggunakan proksi-proksi adik beradik Shamshida (Jamil, Jamal dan Johan) melalui pembelian saham terbuka di pasaran saham dan saham-saham di syarikat-syarikat tertentu.

mantera said...

Bukti-bukti pembelian saham telah dikemukakan kepada SPRM dan sudah bertebaran di internet dan mungkin Azmin-Shamshida sudah melihatnya di internet, sebab itu dia berani mencabar saham-saham yang lain yang tidak wujud khususnya dari Kementerian Kewangan.

mantera said...

ersoalannya dari mana Azmin dan Shamshida memperolehi kewangan membeli saham-saham bernilai jutaan ringgit yang tidak setimpal dengan statusnya pegawai kerajaan, SUSK di Kementerian Kewangan

mantera said...

Azmin dan Shamshida memiliki saham bernilai lebih RM10.5 juta pada sekitar tahun 1992-1995, adalah dianggap seorang yang jutawan pada tahun tersebut.

mantera said...

Sesiapa yang memiliki wang RM1 juta pada tahun 1990-an sudah dianggap jutawan, apatah lagi memiliki wang sebanyak RM10.5 untuk membeli saham.

mantera said...

tu baru pembelian saham yang dapat dibuktikan, bagaimana pula dengan pembelian saham yang masih belum dapat dibongkar ?

mantera said...

Bagaimana pula dengan simpanan tetap Azmin-Shamshida di Bank Singapura dan Switzleand ?

mantera said...

tetapi dengan campur tangan Anwar Ibrahim selaku Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, beliau mengarahkan siasatan ke atas Azmin Ali dihentikan.

mantera said...

Anwar yang kononnya mahu memperkasakan BPR telah menggunakan kuasanya melantik kroninya, Datuk Shafie Yahya sebagai Ketua Pengarah BPR dengan tujuan semua kuasa penyiasatan BPR di bawah telunjuk Anwar.

mantera said...

kononnya Anwar mahu membanteras rasuah tetapi dalam masa yang sama melantik kroninya menjadi Ketua Pengarah BPR. Bukankah itu juga malan rasuah dan kronisme ? Kenapa Anwar tidak mencadangkan badan BPR yang tiada pengaruh Anwar seperti SPRM yang diluluskan di parlimen hari ini ?

mantera said...

apabila Azmin diadu melakukan rasuah, Anwar serta merta mengarahkan Datuk Shafie Yahya menghentikan siasatan dengan alasan sekiranya siasatan diteruskan akan menjejaskan reputasinya sebagai Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri kerana Azmin Ali adalah salah seorang pegawai kanan yang amat dipercayai di pejabatnya.

mantera said...

Maka siasatan pun dihentikan dengan tiada apa-apa dokumen penting dimasukkan ke dalam fail siasatan.

Anonymous said...

Anwar merasmikan BAS Jelajah yang disewa Khalid Ibrahim pada 31 Ogos yang lepas. Bas yang berjenama Dong Feng ini dikatakan disewa sendiri oleh Khalid Ibrahim selama 6 bulan..Betapa kayanya seorang Menteri Besar sehingga mampu menyewa sebuah BAS tanpa melibatkan DUIT RAKYAT dan KERAJAAN NEGERI SELANGOR. Itu kata sikhalid..

Anonymous said...

Agak menghairankan juga apabila status pemilik Bas tersebut bernama Khalid..bagaimana pula dia boleh kata dia sewa sedangkan itu hak miliknya...mengikut teori logik mana sekali pun seseorang tidak akan menyewa jika sesuatu itu hak miliknya. Jika dia betul-betul menyewa masakan bas tersebut boleh diubah suai?Syarikat mana yang menyewakan bas tersebut?

Anonymous said...

BAS berjenama Dong Feng ini telah diubah suai dan dipasang di sebuah kilang di Rawang Selangor, Intercoach Sdn Bhd. yang mana lokasi kilang tersebut adalah sama tempat pemasangan 50 Lori Sampah yang dibeli oleh Kerajaan Negeri Selangor sebanyak RM 14.5 juta. Ini bermakna sebiji lori sampah lingkungan harga RM 290,000.00..

Anonymous said...

Difahamkan sebanyak 15 biji lori sampah telah siap dan dirasmikan pada Jun lalu itu telah dibeli oleh Sebuah syarikat kroni kerajaan Negeri Selangor Pakatan Rakyat iaitu Kumpulan Darul Ehsan Bhd kepada Majlis Bandaraya Shah Alam dan MBPJ (Majlis Bandaraya Petaling Jaya). Lebihan sebanyak 35 biji lori sampah dikatakan akan siap pada September lepas.

Anonymous said...

Berkenaan dengan kontrak isu Lori Sampah, Syarikat Kumpulan Darul Ehsan Sdn Bhd bukanlah sebuah syarikat yang menjalankan aktiviti mengangkut sampah tetapi hanyalah menyediakan lori untuk disewa oleh mana-mana kontraktor yang memerlukan lori sampah. Makanya, pembelian Lori Sampah berjenama Dong Feng sebanyak 50 biji bernilai 14.5 juta dibeli syarikat milik mereka kerajaan negeri untuk disewakan. Di sini telah terbukti bahawa Kerajaan Pakatan Selangor akan menjalankan bisnes kroni penyewaan lori sampah setelah membatalkan Khidmat Alam Flora yang mana bukan kroni mereka.

Anonymous said...

Lori Sampah yang berjenama Dong Feng adalah dibeli dari China dalam komponen terurai (CKD). Dengan erti kata lain, komponen-komponen tersebut dibeli secara pecahan dan diproses di sebuah kilang di Rawang dibawah Syarikat intercoach Sdn Bhd. Tindakan membeli barangan terlerai dan diproses di Malaysia adalah untuk mengurangkan cukai dan kos penghantaran.

Unknown said...

Gabungan Pakatan Pembangkang dilihat sebagai satu pakatan yang longgar dan rapuh kerana permuafakatan gabungan parti-parti politik di dalam pakatan hanyalah bermatlamat untuk menawan Putrajaya, menewaskan Barisan Nasional dan memenangi PRU yang akan datang, namun realitinya mereka gagal membentuk permuafakatan atas dasar prinsip dan perjuangan yang sama untuk kepentingan nasional

Unknown said...



Menurut Pensyarah Sains Politik, Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Shamsul Adabi Mamat, lantaran konflik dalaman serta tiada kesatuan dalam prinsip dan dasar perjuangan, maka pakatan pembangkang tidak berani untuk mendaftarkan gabungan parti mereka di bawah satu logo seperti mana yang dilakukan oleh Barisan Nasional (BN) hari ini.

Anonymous said...

Maklumat daripada sumber yang boleh dipercayai mengatakan bahawa syarikat pemasangan Lori Sampah, Bas di Rawang turut sedang mengubah suai sebuah trak yang akan digunakan dalam misi jelajah Pakatan.

Unknown said...

BN yang terdiri daripada gabungan parti-parti politik dan berjaya menyelesaikan soal-soal kepentingan di dalam gabungan mereka dan berpakat dalam satu asas dan prinsip yang berkonsepkan kepentingan Nasional.

Unknown said...

Namun ini amat berbeza dengan pakatan atau gabungan parti-parti di dalam pembangkang. Kepentingan yang mereka kongsikan bersama hanyalah untuk menawan Putrajaya dan menewaskan BN dalam PRU akan datang. Selain itu tidak ada. Jika dilihat daripada prinsip dan dasar parti di dalam pakatan, setiap parti mempunyai cara pendekatan, prinsip perjuangan serta ideologi yang berbeza antara satu sama lain.

Unknown said...

Inilah yang dikatakan oleh seorang negarawan British, Lord Palmerton, ‘There are no permanent fans and enemy, buat only permanent interest’. Jelas hari ini, mereka cuba mengenepikan kesemua perbezaan tersebut dan bergabung dalam satu kepentingan yang sama iaitu untuk memenangi PRU dan menjatuhkan kerajaan BN. Manakala prinsip dan dasar antara mereka pula, akan diselesaikan selepas mereka memenangi PRU nanti

Anonymous said...

Wujud dakwaan bahawa Syarikat Intecoach Sdn Bhd. telah memberi BAS dan Trak sebagai balasan hasil pembelian 50 lori sampah oleh Kerajaan Selangor dan kos pengubahsuaian pula sebagai balasan untuk pemasangan 50 lori tersebut.

Unknown said...

penyelesaian prinsip dan dasar antara parti-parti pakatan pembangkang yang hanya akan dibincangkan selepas memenangi PRU disifatkan oleh beliau sebagai sesuatu permuafakatan yang begitu rapuh dan terdedah kepada pelbagai risiko merbahaya terutamanya kestabilan sesebuah negara.- Pensyarah Sains Politik, Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Shamsul Adabi Mamat,

Unknown said...

Penyelesaian konflik dalaman serta ketidaksamaan prinsip perjuangan di antara parti-parti di dalam pakatan pembangkang boleh mengakibatkan renjatan kepada pembangunan negara. Jika mereka memenangi PRU kali ini dan mentadbir, maka lebih banyak masa yang akan digunakan oleh mereka untuk menyelesaikan konflik dalaman berkaitan prinsip dan dasar perjuangan parti-parti di dalam gabungan tersebut berbanding untuk membangunkan negar

Anonymous said...

Khalid harus menjawab darimana datangnya duit untuk menyewa dan kos pengubahsuaian bas dan trak yang digunakan pembangkang. Berapa nilainya? Mengapa bas, lori menggunakan jenama yang sama iaitu Dong Feng. Jika mereka mengatakan pemilihan jenama adalah satu kebetulan kenapa pula mereka menggunakan syarikat yang sama untuk mengubah suai Lori Sampah, Bas dan Trak yang digunakan mereka.

Unknown said...

Buktinya kita lihat hari ini di mana biarpun sudah memerintah lima buah negeri lebih dari empat tahun, namun konflik dalaman di antara parti-parti di dalam gabungan pakatan pembangkang berterusan. Hari ini kita lihat percanggahan prinsip dan pegangan yang amat ketara antara DAP dan Pas. Isu hudud, negara Islam, perlaksanaan syariat Islam masih lagi tidak dapat diterima oleh DAP dan seringkali menjadi punca perbalahan antara DAP dan Pas

Piranha said...

Segelintir pihak yang mengambil jalan singkat dengan mengadakan demonstrasi jalanan sebagai ketidakpuasan hati apabila apa yang disuarakan tidak dipenuhi adalah tindakan yang tidak bijak.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menyelar mana-mana pihak yang melaungkan demonstrasi sebagai bukti kepada suara demokrasi yang sebenar.

Piranha said...

Adakah demokrasi itu mesti berdemonstrasi sedangkan apa yang dilakukan dengan berkumpul dan berarak di jalanan boleh mengundang kepada malapetaka dan huru-hara dalam negara.

*pembangkang menyuarakan bantahan dengan cara yang betul2 salah

Unknown said...

rakyat yang matang akan bijak membuat penilaian dan membezakan mana yang baik dan mana yang buruk termasuklah mencampuri demonstrasi jalanan sedangkan ia sepatutnya diadakan dalam keadaan yang terkawal termasuklah di dalam stadium sebagaimana dicadangkan oleh kerajaan.

Piranha said...

Apakah ini wajah dan keistimewaan yang ada pada pemimpin dan Ahli Parlimen pembangkang…. Tindakan mereka yang menimbulkan kekecohan di Dewan Rakyat ketika sesi perbahasan Laporan Jawatankuasa Parlimen (PSC) berhubung isu penambahbaikan sistem pilihan raya adalah suatu yang dirancang untuk menunjukkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) cukup memalukan.

Piranha said...

Apa yang pasti dan tentunya tindakan pembangkang itu boleh dianggap sebagai satu tindakan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh mereka yang bergelar pemimpin dan diwar-warkan sebagai pejuang demokrasi.

Piranha said...

tindakan wakil rakyat pembangkang menimbulkan kekecohan itu bersifat politik. Mereka sebenarnya khuatir dan bimbang gara-gara ketiadaan isu yang hendak dipolitikkan, sudah pasti ianya akan menjejaskan gerakan pada pilihan raya umum nanti

Piranha said...

Mohd Jidin yang juga Ketua UMNO Bahagian Setiu berkata pembangkang hari ini seolah-olah mahu mencari publisiti murahan untuk dijadikan modal dan senjata politik menjelangnya pilihan raya akan datang.

Gaia said...

Kejayaan Malaysia sebagai sebuah negara membangun dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN) menjadi pentadbirnya telah dikagumi dan dijadikan sebagai sebuah model negara Islam untuk dicontohi dipersada antarabangsa namun malangnya dalam masa yang sama ada segelintir rakyat tempatan yang enggan mengakuinya, kata Exco Pergerakan Wanita UMNO, Datuk Raja Ropiah Raja Abdullah.

Gaia said...

negara-negara luar memandang tinggi kepada Malaysia dan kerajaan BN malahan dalam banyak penulisan pun, negara ini menjadi rujukan berdasarkan pembangunan dan kemajuannya.

Gaia said...

Jelajah Janji Ditepati Buat Pembangkang Seperti Cacing Kepanasan

Gaia said...

Jelajah Janji Di Tepati yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Sabtu lalu adalah untuk memberi penerangan dan penjelasan terhadap apa yang telah dilakukan oleh kerajaan termasuk menunaikan janji-janji yang dibuat dalam memastikan kebajikan rakyat terus dibela.

Gaia said...

pendekatan yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional adalah berbeza dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan pembangkang di Selangor.

Gaia said...

Pentadbiran Barisan Nasional (BN) sebagai sebuah kerajan yang bertanggungjawab dan sentiasa mengutamakan kebajikan telah terbukti sebagaimana Malaysia hari ini mampu berdiri gah sebaris negara-negara maju jika dibandingkan dengan peranan pakatan pembangkang yang terlalu kecil.

Gaia said...

Penganalisis politik tempatan, Prof. Dr. Ahmad Atory Hussein melihat pakatan pembangkang seringkali cuba untuk mencipta rekod baru bagi menyaingi BN termasuklah dalam mengutarakan intipati bajet sebagaimana yang telah mereka paparkan dua hari sebelum Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menyempurnakan Bajet 2013 BN di Parlimen.

Unknown said...

Bajet BN praktikal iaitu dilakukan berdasarkan kepada kedudukan kewangan negara tanpa mengusik rezab simpanan yang ada, perancangan yang sangat komprehensif untuk kepentingan semua peringkat berbanding dengan bajet pembangkang yang hanya ibarat mengeluarkan semula ‘gula-gula’ lama yang masih tak diusik

Gaia said...

Jelasnya yang juga pensyarah di Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), jika dilihat dari segi kedudukan pembentang bajet pakatan pembangkang iaitu ketua mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah menjawat Menteri Kewangan dan melakukan pembentangan bajet untuk BN ketika itu maka itu bukan jaminan bahawa apa yang diperkatakan mampu dilunaskan.

Anonymous said...

This is it?

Anonymous said...

Lets see what happen.

Anonymous said...

Be with it.

Anonymous said...

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyeru masyarakat India terus memberi keyakinan kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) bagi menjamin masa depan yang lebih baik kepada kaum berkenaan serta seluruh rakyat Malaysia.

Anonymous said...

kerajaan BN tidak pernah berjanji kosong malah tiada pihak yang dapat menafikan sumbangan begitu banyak kerajaan BN dalam membela kepentingan masyarakat India yang juga ‘deposit tetap’ kepada BN dalam 11 pilihan raya umum di negara ini.

Anonymous said...

Katanya, walaupun sokongan masyarakat India merosot pada Pilihan Raya Umum Ke-12 pada tahun 2008, beliau sedar perkara itu adalah kerana keinginan kaum berkenaan melihat BN berubah menjadi lebih peka kepada hasrat dan aspirasi masyarakat kaum India.

Anonymous said...

Kalau sekiranya mereka (kaum India) selama ini merupakan deposit tetap BN, dan kalau selama ini kita tidak membayar kaedah faedah yang tinggi atau kadar faedah kita tidak cukup bagus, maka, sejak empat tahun ini, kerajaan BN telah membayar kaedah faedah yang lebih tinggi.

Anonymous said...

Menurut Najib, banyak bantuan telah disalurkan kerajaan BN kepada masyarakat India termasuk peruntukan RM540 juta kepada sekolah jenis kebangsaan tamil (SJKT) sejak 2009, tambahan pinjaman Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN), tambahan pinjaman Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) serta peruntukan untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Anonymous said...

Adalah suatu perhitungan politik yang silap jika Pemimpin PKR Anwar Ibrahim mengharapkan persekongkolannya dengan nama-nama besar Indonesia dan juga media Indonesia akan mendatangkan sokongan rakyat Malaysia kepadanya

Anonymous said...

Dia lupa betapa sentimen marah rakyat Malaysia dan betapa jauhnya hati mereka terhadap ketidaksanggupan rakyat Indonesia menerima kekalahan bola sepak dengan Malaysia, betapa penganiayaan terhadap seorang dua pembantu rumah Indonesia digambarkan sebagai sikap seluruh rakyat Malaysia termasuk orang Melayu.

Anonymous said...

Rakyat Malaysia amat jauh hati dengan perbuatan-perbuatan yang tidak berperadaban dan tidak beperikemanusiaan ini, tetapi Anwar mahu mencari populariti atas sentimen rakyat Indonesia memarahi Zam kerana dia mahu menghalalkan import reformasi Indonesia ke Malaysia.

izaah said...

isu yang libatkan pemimpin pembangkang seperti kekayaan Azmin juga harus disiasat..

izaah said...

pembangkang banyak buat tuduhan tapi tidak pula membuktikannya.

izaah said...

sukar untuk pembangkang menang di Sabah kerana parti2 pembangkang di Sabah tidak bersatu.

izaah said...

selain itu, PR di Selangor juga gagal menunaikan janji2 mereka pada rakyat.

izaah said...

rakyat pasti dapat membuat pilihan dengan baik pada pru nanti.

Anonymous said...

Penempatan Bukit Botak dijangka siap Mac depan. Khalid Ibrahim pun berkokok mengatakan projek tersebut telah dirangka dan dibuat oleh Pakatan Rakyat. Kononnya, projek penempatan Bukit Botak itu lambang dan simbol tertunainya janji yang dibuat oleh Pakatan Rakyat.

Anonymous said...

Kepala hotak dia lah!!!

Penempatan Bukit Botak telah dirancang pada zaman Khir Toyo lagi

Anonymous said...

Malah puak-puak PKRlah yang paling kuat masuk dan menghasut setinggan-setinggan Bukit Botak kononnya untuk mempertahankan penempatan haram yang dianggap sebagai kawasan teroka bandar.

Anonymous said...

Apabila Kerajaan Khir Toyo berkeras dan bertegas untuk menghapuskan setinggan di Bukit Botak dan menjanjikan penempatan baru yang lebih selesa kepada setinggan-setinggan tersebut, PKR merupakan pihak yang paling kuat mencebik.

Anonymous said...

Penempatan baru yang dirancang, tetap juga dilaksanakan pembinaannya.

Sekarang, apabila penempatan baru itu telah siap, tiba-tiba pula Khalid Ibrahim menyatakan bahawa penempatan tersebut adalah hasil kerja Pakatan Rakyat.

Anonymous said...

Kerja apa yang telah dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk rakyat Selangor? Setakat keluarkan surat rasmi kepada para pemilik penempatan Bukit Botak, itu yang dikatakan menunaikan janji?

Anonymous said...

Ia samalah seperti dalam kes geran untuk tanah TOL. Pakatan Rakyat di bawah Khalid Ibrahim telah membekukan semua pembaharuan permit TOL. Yang mana tanah-tanah TOL yang telah diberikan geran, semuanya telah disiapkan pada zaman Khir Toyo lagi. Kerja Khalid Ibrahim hanyalah menyerahkan geran-geran tersebut.

Anonymous said...

Pun begitu, masih ada geran-geran tanah yang belum lagi diserahkan walaupun ianya telah disiapkan lebih empat tahun lalu.

Anonymous said...

Sebabnya, Khalid Ibrahim dan Pakatan Rakyat mahu berlakon pada PRU13 nanti.

Anonymous said...

Semasa kempen berjalan, mereka akan menyerahkan geran-geran tersebut kepada rakyat Selangor yang berkelayakan. Kemudian, mereka akan mendakwa, di bawah Pakatan Rakyatlah, geran-geran tersebut dikeluarkan.

headhunter said...

kos penganjuran perayaan Ulangtahun Ke-4 Pakatan Rakyat menjajah Selangor dilaporkan mencecah RM1 juta. Perkara ini disahkan sendiri oleh beberapa orang pegawai dan kakitnagan Perbadanan Menteri Besar (MBI) dan SEtiausaha Sulit Menteri Besar iaitu Norzatun Aini.

headhunter said...

Kos penganjuran tersebut adalah bersamaan dengan 1000 hadiah Anak Masuk Universiti yang sehingga kini gagal dilaksanakan oleh Pakatan Rakyat setelah mereka membuat janji pada kempen PRU12 lalu.

headhunter said...

Kalau sebelum ini, Pakatan Rakyat sentiasa menuduh Kerajaan Barisan Nasional raja kepada pembaziran dan ketirisan (rujuk kepada perbahasan Azmin Ali dalam Sidang DUN Selangor), apa pula komen Azmin Ali tentang KEBOROSAN dan KETIRISAN yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat ketika merayakan Ulangtahun Ke-4 Pakatan Rakyat Selangor?

headhunter said...

Bukankah lebih elok seandainya RM1 juta tersebut diagih-agihkan kepada fakir miskin, orang kelainan upaya dan pelajar-pelajar IPTA/IPTS di mana Selangor sendiri turut menyokong penghapusan PTPTN?

headhunter said...

Contoh kedua pembaziran yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Selangor ialah SELANGOR RACE. Selangor Race menyerupai SEPANG MOTOR GP tetapi pada skala yang lebih kecil.

headhunter said...

Perlumbaan itu telah bermula pada 4 Mei 2012 di R&R Ebor/USJ di Subang Jaya dan mensasarkan golongan muda termasuklah golongan mat rempit. Kos penganjuran acara ini juga mencecah RM1 juta dan kos ini ditanggung sepenuhnya di bawah GERAN SELANGORKU.

headhunter said...

jelas sekali berlakunya pembohongan apabila GERAN SELANGORKU telah digunakan untuk menaja SELANGOR RACE memandangkan sewaktu mengumumkan kewujudan GERAN SELANGORKU di Sidang Dewan Undangan Negeri pada November 2011, tujuannya adalah untuk program MERAKYATKAN EKONOMI SELANGOR. Justeru, timbul pertanyaan adakah penajaan SELANGOR RACE ini juga termasuk dalam kaedah merakyatkan ekonomi?

headhunter said...

Selain itu, sebelum ini Selangor telah menukarkan slogan Kerajaan Negeri terdahulu iaitu SELANGOR SHINE (BINTANG TIGA KOMUNIS) ekoran bantahan ramai kerana lambang bintang tiga yang tertera terlalu mirip dengan lambang Parti Komunis Malaya. Pada Julai 2011, Kerajaan Selangor telah memperkenalkan pula slogan SELANGORKU bagi menggantikan slogan SELANGOR SHINE.

headhunter said...

Sepatutnya penggantian slogan itu tidak menelan belanja yang besar tetapi hakikatnya adalah amat memeranjatkan. Berdasarkan maklumat dari Pejabat Cik Faekah Hussin (Setiausaha Politik Menteri Besar), jumlah yang dibelanjakan adalah hampir RM400,000 iaitu RM180,000 untuk hadiah mencipta logo dan RM220,000 untuk majlis pelancaran logo.

headhunter said...

Lihatlah bagaimana pembaziran dilakukan dengan sewenang-wenangnya oleh Pakatan Rakyat Selangor. Selama ini, Pakatan Rakyat asyik memainkan isu ketirisan dan pembaziran wang oleh Barisan Nasional. Bagaimana pula dengan perkara-perkara yang telah disebutkan di atas?

headhunter said...

Wang sebanyak RM400,000 boleh diberikan kepada 400 orang pelajar untuk menyambung pelajaran ke universiti sebagaimana yang terkandung dalam manifesto Pakatan Rakyat PRU12. Wang dengan jumlah yang sama juga boleh membantu seramai 1300 orang mangsa banjir yang sehingga kini, tanggungjawab berkenaan lebih banyak diambil oleh UMNO dan Barisan Nasional berbanding Pakatan Rakyat sebagaimana yang berlaku di Lembah Jaya Utara dan Hulu Langat.

headhunter said...

Jelas sekali berlakunya pembohongan di dalam konsep Negara Berkebajikan yang diuar-uarkan oleh Pakatan Rakyat. Sepatutnya bukan SELANGORKU dan Negara Berkebajikan yang dijadikan slogan tetapi ROMPAK SELANGOR dan NEGARA PEMBOROSAN!

Borneo Bullet

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Kelantan
Ladang Rakyat yang terbentang di atas tanah seluas 81,095 ekar meliputi Jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Tanah Merah sememangnya tidak pernah sunyi dari desas desus wujudnya penyelewengan berikutan pengendaliannya yang lebih menguntungkan orang luar Kelantan berbanding hanya segelintir penduduk tempatan sahaja yang mendapat manfaatnya.

BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Kelantan
Mengikut perancangan asalnya, konon tujuan Ladang Rakyat dibangunkan adalah untuk menandingi rancangan perladangan yang telah berjaya dilaksanakan oleh FELDA, namun disebaliknya hakikat yang tersirat ialah lebih fokus kepada untuk merodok sebanyak mungkin tanah hutan supaya dapat dinikmati hasil balaknya.

BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Kelantan
selain tanah yang sekian lama diterokai telah dirampas dan permohonan mereka untuk memiliki tanah tersebut telah dinafikan, mereka juga dinafikan hak menerima dividen bulanan RM200.00 manakala janji diberi peluang bekerja di ladang tersebut juga gagal ditunaikan oleh pihak terbabit.

Malah Orang Asli di beberapa kawasan berdekatan yang tanah adat mereka turut menjadi mangsa kerakusan syarikat swasta yang bersekongkol dengan kerajaan negeri juga sudah beberapa kali mengadakan tunjuk perasaan dan protes aman membantah perlaksanaan Ladang Rakyat tersebut.


BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Pulau Pinang
Laporan audit mendedahkan begitu banyak kelemahan dan salah urus tadbir dalam pengurusan kewangan negeri Pulau Pinang. Antara kelemahan yang ditemui adalah seperti kekurangan sistem pengurusan maklumat, penguatkuasaan, penyeliaan yang kurang rapi, ketiadaan pemantauan yang berkesan dan kekurangan peruntukan kewangan.

BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Pulau Pinang
Beberapa projek yang dibina juga, terbukti hanya membazirkan wang rakyat kerana tidak dapat digunakan sehingga kini.

Antaranya Kompleks Makanan Mutiara Height di Jelutung dan Kompleks Makanan Gold Coast yang terletak di Bayan Baru yang bukan setakat terbiar begitu sahaja, bahkan kerana kurangnya aktiviti pemantauan keselamatan oleh pihak berkuasa tempatan, telah menyebabkan banyak kemudahan asas yang disediakan di kompleks ini telah hilang atau dirosakkan.


BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Pulau Pinang
Projek CCTV yang dilaksanakan, kononnya bagi mengatasi masalah jenayah, meletak kereta secara haram oleh beberapa PBT di Pulau Pinang juga gagal mencapai prestasi yang ditetapkan mereka sendiri. Sistem yang digunakan tidak jelas, bilangan yang terhad dan beberapa perkara lain adalah antara kelemahan yang dikenali pihak audit.

Ini merupakan pembaziran wang yang jelas oleh DAP Pulau Pinang, kroni mana yang diambil untuk memasang sistem tersebut pun kita tak tahu, tapi wang rakyatlah yang membayar untuk hasil yang tidak sepadan.


BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Selangor
Laporan Audit Ketua Negara mendapati Pendidikan Industri YS Sdn Bhd (PIYSB) yang mengendalikan Universiti Selangor (Unisel) mengalami kerugian sebelum cukai sebanyak 198.1 peratus kepada RM37.63 juta berbanding RM12.62 juta pada tahun 2009.

BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Selangor
Sementara Skim Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) ternyata sebagai umpan pilihan raya pembangkang. Anak-anak kelahiran Selangor dijanjikan wang ringgit sekiranya mereka berkuasa. Tindakan PKR ini adalah hasil daripada kajian mereka terhadap rakyat Selangor.

BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Selangor
Seperti mana janji memberikan air percuma, Skim TAWAS juga merupakan pembohongan MANIFESTO bukan JANJI ciptaan PKR. Apa yang mereka janjikan semasa pilihan raya memang akan mereka laksanakan tetapi sekadar melepaskan batuk di tangga.

Bukan semua rakyat Selangor akan mendapat manfaat walaupun layak. Namun janji-janji inilah yang mereka JUALkan dalam ceramah-ceramah mereka terutamanya ceramah mereka di luar negeri Selangor.


BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Kedah
Laporan Audit 2011 telah melaporkan bagaimana sebuah kerajaan negeri boleh terlepas pandang perkara asas seperti lesen kontraktor, dalam pemberian projek jutaan ringgit.

Perkara ini melibatkan 5 kontraktor yang melaksanakan kerja-kerja penyenggaraan berjumlah RM2.55 juta pada tahun 2010 dan 2011 bagi beberapa projek Perumahan Awam. Selain tidak berdaftar, Pengarah bagi 5 syarikat tersebut pula didapati mempunyai hubungan kekeluargaan antara satu sama lain.


BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Kedah
Bukan itu sahaja, audit juga mendapati sejumlah RM0.50 juta telah dibayar kepada kontraktor berkenaan menggunakan akaun bank dan nombor pendaftaran syarikat lain. Tidak terhenti di situ, audit juga menemui beberapa tuntutan berulang dalam baucar yang sama bagi kerja dan rumah yang sama, yang mana semakan rambang kemudiannya menunjukkan yang kerja yang disahkan siap itu telah tidak dilaksanakan serta beberapa rumah yang dimaksudkan adalah sebenarnya tidak wujud!

BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Kedah
Selain itu, penemuan audit dalam Projek Pembalakan Dan Perladangan Di Papua New Guinea juga menyebabkan kita menggeleng-gelengkan kepala. Projek yang dikritik sebagai berisiko ini melibatkan pinjaman pesisir pantai berjumlah USD44 juta yang diperolehi melalui Capital Investment Agency (CIA) iaitu sebuah syarikat perunding kewangan yang berpejabat di London.

Entah bagaimana dan kenapa, pinjaman yang sebegitu besar ini telah ditandatangani oleh Pengarah Urusan projek tanpa kelulusan Lembaga Pengerah malah, bayaran juga telah dibuat kepada syarikat perunding dan yuran guaman walaupun projek tersebut telah dibatalkan.


BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Kedah
Audit juga mendapati pinjaman berjumlah RM3.01 juta daripada 5 syarikat lain untuk menampung kos perbelanjaan di Papua New Guinea juga telah dibuat oleh Pengarah Urusan tanpa kelulusan Lembaga Pengarah dan pinjaman tersebut pula dilakukan tanpa perjanjian dan tanpa dokumen sokongan yang lengkap.

Begitu juga dengan Projek 99 East di Langkawi yang mana menyebabkan Kedah Corp. Berhad terpaksa menanggung kerugian besar atas alasan yang tidak masuk akal iaitu melanggar syarat perjanjian tanpa sebab yang konkrit.


BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

headhunter said...

Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

SEBELUM TUDUH KERAJAAN BN MELAKUKAN PEMBAZIRAN, BAIK PAKATAN JAWAB DULU PEMBAJIRAN YANG DILAKUKAN KERAJAAN NEGERI PAKATAN

Kedah
Dengan semua penemuan-penemuan ajaib seperti di atas, masihkah Pakatan Rakyat mendabik dada mengatakan mereka mempunyai pengurusan dan pentadbiran lebih baik daripada Kerajaan Persekutuan?

BARU 4 TAHUN MEMERINTAH 4 BUAH NEGERI, NAMUN PELBAGAI PENYELEWENGAN DAN PEMBAZIRAN SUDAH DILAKUKAN OLEH PAKATAN

Anonymous said...

lets not make any speculation regarding this matter and let the macc handle it.

Anonymous said...

The opposition should be investigated too for corruption.

Anonymous said...

The opposition are always trying to get the people hate the government.

Anonymous said...

The opposition only know how to make empty promises. Just look at the state that is under them.

Anonymous said...

Best to evaluate each party wisely before voting for them.

limin said...

PKR seharusnya menjawab pelbagai isu berkaitan pemimpin mereka seperti isu Azmin yang memiliki kekayaan yang melebii dari apa yang sepatutnya.

limin said...

janji2 yang tidak ditepati misalnya di Selangor menyebabkan rakyat hilang kepercayaan terhadap PKR.

limin said...

sehingga kini golongan ibu tunggal di Selangor masih lagi menuntut janji yang diberikan oleh PR untuk memberikan elaun pada mereka.

limin said...

rakyat pasti mahukan parti yang bekerja untuk mereka dan menjaga kepentingan mereka.

limin said...

parti yang hanya tahu berjanji tapi tidak menunaikannya tidak akan mendapat sokongan daripada rakyat.

Anonymous said...

Deputy Chief Minister cum Infrastructure Development Minister Tan Sri Joseph Pairin Kitingan said the Sabah Oil and Gas Terminal (SOGT) project is important as it would bring about a lot of positive changes to the State and the people.

Anonymous said...


"The SOGT project is most welcome. That is why we go all out to assist in the implementation of the project. Our visit today indicates that we are serious in looking into how the SOGT is progressing," he said during his visit to the SOGT site, here, Thursday.

Anonymous said...

Pairin, who was accompanied by his Ministry's senior officials, was welcomed by Petronas Sabah and Labuan Chairman Joseph Podtung, its Petroleum Management Unit's Petroleum Resource Development Head, Muhammad Zamri Jusoh, and SOGT Project Director, Noor Ilias Md Idris.

Anonymous said...


He was briefed on the current progress of the project, which covers a land area of about 260 acres at Kimanis Bay, before they went for an observation of the project from a viewing tower located near the entrance to the main site office.

Anonymous said...


He was briefed on the current progress of the project, which covers a land area of about 260 acres at Kimanis Bay, before they went for an observation of the project from a viewing tower located near the entrance to the main site office.

Anonymous said...

The SOGT is an onshore oil and gas receiving, storage, processing and export terminal which will receive oil and gas via subsea pipelines from three offshore upstream projects, namely Gumusut-Kakap, Kebabangan Cluster and Kinabalu NAG.

Anonymous said...

The gas output from the SOGT will also be channelled to the nearby power plants to generate more electricity for Sabah.

Anonymous said...

The gas output from the SOGT will also be channelled to the nearby power plants to generate more electricity for Sabah.

Anonymous said...

The Prime Minister has announced 31 Entry Point Pro-jects (EPPs) for Sabah that is set to transform the state into an economic powerhouse.

Anonymous said...

Datuk Seri Najib Tun Razak said the projects, with a targeted investment of RM77.5bil by 2020, were poised to generate an Incremental Gross National Income of RM35.5bil.

Anonymous said...

Datuk Seri Najib Tun Razak said the projects, with a targeted investment of RM77.5bil by 2020, were poised to generate an Incremental Gross National Income of RM35.5bil.

Anonymous said...

Najib said these would spawn almost 150,000 new jobs and drive Sabah’s annual economic growth to an average of 9%.

Anonymous said...

The projects will involve the tourism, palm oil, agriculture, oil and gas, education and manufacturing and logistics industries.

Unknown said...

The projects will involve the tourism, palm oil, agriculture, oil and gas, education and manufacturing and logistics industries.

Anonymous said...

“Sabah is projected to achieve a GNI of RM110bil and a per capita income of around RM32,400 or 72% of the national target over the same period,” he said after launching the Sabah Development Corridor (SDC) Open Day: Corridors and Regional Cities Programme here yesterday.

Anonymous said...


“Sabah is projected to achieve a GNI of RM110bil and a per capita income of around RM32,400 or 72% of the national target over the same period,” he said after launching the Sabah Development Corridor (SDC) Open Day: Corridors and Regional Cities Programme here yesterday.

Anonymous said...

The key focus areas for the SDC will be the development and modernisation of Kota Kinabalu into a lifestyle hub, boosting tourism attractions in Greater Kota Kinabalu, improving mobility, boosting public and private healthcare for health tourism and improving early childcare education.

Anonymous said...


Launched in July last year, the Corridors and Regional Cities Lab was meant to help align Malaysia’s five regional economic corridors with the Government’s wider Economic Transformation Programme (ETP).

Anonymous said...


Launched in July last year, the Corridors and Regional Cities Lab was meant to help align Malaysia’s five regional economic corridors with the Government’s wider Economic Transformation Programme (ETP).

Anonymous said...

The lab for the SDC was conducted by the Performance Management and Delivery Unit and Sabah Econo-mic Development and Investment Authority.

Anonymous said...


Meanwhile, Najib expressed plea-sure at the close working relationship between the Federal and state governments.

Anonymous said...

The efficient implementation of the SDC projects, the outcome of the Corridors and Regional Cities Lab and the implementation of schemes under the Public-Private Partnership Programme (PPP) were the fruits of this close rapport, he pointed out.

Anonymous said...

The Federal Government has app-roved close to RM500mil in Facilita-tion Funds under the PPP for six projects in Sabah including the Tawau geothermal power plant, Integrated Jesselton Waterfront and Sabah International Convention Centre and Gleneagles Medical Cen-tre here.

Anonymous said...

Meanwhile, Bernama reported that there was also anticipation that Najib would make an announcement on the Federal Cabinet’s decision on a proposal to set up a Royal Commis-sion of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in Sabah.

Anonymous said...

Selalunya setiap kali DAP kena hantam di DUN Perak, semua ADUN-ADUN mereka akan lari balik ke Dewan dari kantin untuk pertahankan member.

Anonymous said...

Dalam isu tanah 10 ribu ekar ini, difahami dari pekerja-pekerja kantin bahawa Thomas Su sudah tahan ADUN-ADUN supaya biar Nga pertahan sendiri bersama Ngeh.

Anonymous said...

Difahamkan ADUN-ADUN PKR marah betul kerana ini sudah kes makan sorang.

Anonymous said...

Walaupun dalam dokumen SSM menunjukkan pelbagai nama selain dari nama Ngeh dan Nga dalam syarikat Upadaya, rupanya disebalik nama-nama syarikat tersebut masih Ngeh dan Nga.

Anonymous said...

TAkde cerita mereka diajak oleh pelabur kerana mereka saja pelabur!

Anonymous said...

ADUN-ADUN PR panas hati bila disindir oleh ADUN-ADUN BN apa kau dapat? Berapa ribu ekar kamu dapat sokong PR? Panasss ...

Anonymous said...

Penat-penat PAS dan PKR defend puak-puak ini. Rupanya makan sorang.

Anonymous said...

Itu yang timbul cerita di kantin DUN Perak yang Nga menerpa ke Dato Hamidah di hadapan Dato Rosnah, Dato Hasbullah dan Dato Khushairi sebagai saksi mengugut akan dedahkan Hamidah.

Anonymous said...

Dah cakap macam ini sapa nak percaya dia buat pendedahan ke atas Dato hamidah.

Anonymous said...

Rupanya video seks yang dikatakan mengenai skandal Dato Ganesan yang disebarkan oleh Sivakumar kosong tak ada isi.

iko said...

politik yang menyerang peribadi dan memperbesarkkan satu isu menampakkan pihak yang terdesak untuk mencari publisiti.

iko said...

kelemahan PR dalam memerintah amat jelas kelihatan terutamanya di negeri Selangor.

iko said...

pembangkang semua orang pun mereka mahu salahkan...hanya diri mereka saja yang mereka dianggap betul.

iko said...

janji yang tidak dipenuhi di Selangor kini hangat diperkatakan dan PR tidak serius pun dalam isu ini.

iko said...

jadi rakyat perlu menilai dengan bijak dan tidak terpengaruh oleh pihak yang menyebarkan pekara yang tidak berfakta.

atem said...

pembangkang perlu lihat diri sendiri sebelum bercakap mengenai parti lain.

atem said...

apa pun, rakyat kini pasti dapat menilai sendiri kerana negeri2 yang ditadbir pembangkang mengalami pelbagai isu.

Anonymous said...

Azmin Ali mengakui tentang kesukaan berebut di kalangan PAS, PKR dan DAP di Johor. PAS seperti biasa, meru0pakan pemain veteran di Johor tetapi hanya menang atas sebab salah isi borang

Anonymous said...

DAP juga merupakan pemain lama, dan pada PRU12, DAP telah berjaya menguasai beberapa kerusi di Johor dengan menggunakan isu perkauman Cina, terutama di Bakri, Bentayan dan Senai.

Anonymous said...

Johor merupakan kubu kuat UMNO dalam semua Pilihanraya Umum. Sukar untuk parti-parti pembangkang menembusi Johor, kecuali di kawasan-kawasan bermajoriti Cina atau yang diserahkan kepada wakil-wakil Cina. PRU12 telah menyaksikan perubahan sikap. Pilihanraya kecil Tenang juga telah menunjukkan indikasi yang kurang menarik untuk UMNO dan Barisan Nasional.

Anonymous said...

PKR sudah terlalu terdesak. Di Selangor, prestasi PKR sama seperti MULUT ATAS BAWAH ZURAIDAH... terkangkang, kohong dan meloyakan!

Anonymous said...

PKR di Selangor hanyalah pencuri, perompak, penyamun dan lanun. Di Pulau Pinang, PKR hanyalah tukang pecacai yang menyapu bersih taik-taik tinggalan tuan besarnya, DAP. Di Perak, PKR merupakan subversif yang sedang melalak kerana daging, tulang, isi dan kuah telah disapu bersih oleh DAP semasa DAP berkuasa 11 bulan di Perak menerusi Nizar Jamaluddin dulu.

Anonymous said...

PKR mengintai Sarawak pada pilihanraya negeri April lalu. Daripada 49 kerusi yang ditandingi oleh PKR, hanya 3 kerusi yang berjaya dimenangi oleh PKR setelah bertungkus lumus berkempen selama 4 bulan dengan pelbagai kaedah di Sarawak. Keyakinan awal kononnya PKR PASTI AKAN MENGUASAI 40 KERUSI, lebur dan Anwar Ibrahim yang sebelum itu bercakap besar, terbang ke London untuk menghadapi kemurungan yang teruk.

Anonymous said...

Azmin Ali yang ditugaskan untuk projek Sarawak, gagal dengan tugasnya. Dan sekarang, Azmin Ali sekali lagi ditugaskan untuk merampas Johor bagi memastikan PKR mempunyai 'sarang' yang hebat dan kukuh untuk menyaingi DAP.

Anonymous said...

Di Selangor, sekalipun Khalid Ibrahim adalah Menteri Besar, kebanyakan keputusan yang dibuat oleh Khalid Ibrahim dibayangi atau sebenarnya diarahkan oleh DAP menerusi Teresa Kok dan Ronnie Liu.

Anonymous said...

Justeru, perebutan antara ketiga-tiga parti itu untuk menjadi majoriti di Johor, memang kukuh. DAP sudah tentu hendak bertanding di semua kerusi bermajoriti Cina.

Anonymous said...

Manakala PAS pula di kawasan Melayu. PKR melihat peluang di kerusi-kerusi campuran yang kononnya lebih memberi peluang kepada mereka, walaupun hakikatnya PKR tidak lebih daripada sebuah parti Melayu yang sedang bercelaru dan cuba untuk mengelak daripada dikuasai oleh Cina dan India!!!

Anonymous said...

Ini sebenarnya hanya taktik pembangkang untuk menjatuhkan Musa AMan dan BN-UMNO Sabah.

Anonymous said...

Datuk Seri Musa Aman said opposition leaders were in politics just for power but not capable of serving the people effectively.

Anonymous said...

Look at Selangor, once a progressive state, but when Pakatan Rakyat took over, they failed to resolve problems faced by the people.

Anonymous said...

Hence, the people should not readily believe and be influenced by the opposition's lies.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 228   Newer› Newest»