AES OH AES! HENTIKAN TERUS LA ATAU BUAT KAJIAN YANG MENDALAM DULU!

Ini kamera AES yang sedang mengkap kelajuan Kapal Terbang dari KL ke Ipoh! Ok sekarang ni aku nak cerita pasal AES! Yalah sekarang ni dah semakin panas pulak nampaknya setelah banyak kali kita siarkan pasal isu ni. Aku malas nak cerita banyak la, macam ni je la cadangan aku.

Apa kata AES ni dilakukan kajian terlebih dahulu, pasang kat traffic light, takde siapa joke marah. Orang marah bila ianya dipasang di lebuhraya yang jalannya lurus dan kita tak tau apa statistik kemalangan disana. Lakukan kajian dulu, betul ke kerana memandu laju di lebuhraya punca kemalangan?

Kalau nak letak sangat kat main road joke especially main road PLUS, naikkanlah speed extent ke 130-140 ke. bila hujan kena memandu 110-120. Kalau dah nak sangat letak AES, letak kat kawasan yang memang kadar kemalangannya sangat tinggi, letak la papan tanda berapa kematian dan kemalangan yang beralku kat situ. Jadi takde siapa joke boleh pertikai.

Lagi bagus kalau pihak berkuasa yang menjaga AES ni tanpa melibatkan pihak peniaga. Takut-takut nanti disalahguna pulak kan, yalah nak buat duit. Bukan nak menuduh cuma risau. Benda macm ni elok pihak berkuasa je yang menjaganya.

Lagi stau kat Highway ni, LORI-LORI dan BAS-BAS yang memandu dengan laju dan suka memasuki lorong laju itulah yang menjadi punca kemalangan sebenarnya. Ini kena ambil tindakan, terutama sekali BAS yang membawa penumpang, merek main masuk je hingga menbahayakan kenderaan yang berada si lorong laju.

Kalau nak letak AES dan rakam cara pemanduan lori dan bas yang amat berbahaya tu, aku setuju. Tapi takleh pakai kamera still la, kenapa pakai video cam beb. Aku gerenti syarikat yang jaga AES akan gembira sebab terlampau banyak Lori dan Bas yang memandu secara bahaya terutama sekal! i lepas 10 malam.

Korang ada cadangan lain ke? Sila bagi cadangan korang.

No comments: