Wajah-wajah menteri BN yang bakal kena cantas!


Image
Najib dan era susah "Anwar Ibrahim" Written by "Anwar Ibrahim" REFORM 2 MONDAY, 31 DECEMBER 2012
ULASANSEMASA:Najib dan era sukar "Anwar Ibrahim"
Semakin banyak yang mula diperkatakan mengenai PRU thirteen yang semakin hampir sungguhpun belum ada penetapan kepastian dibuat oleh kerajaan. Semakin hampir kita kepada PRU thirteen semakin banyak bom-bom yang mahu diletupkan oleh parti politik yang kini pantas dan lantang untuk memastikan kemenangan. Akhirnya semua parti politik yang mahu bertanding berlaga-laga untuk mencari kesalahan masing-masing. Satu resam politik tidak sihat. Semua akur bahawa PRU thirteen ini merupakan PRU yang pale sengit yang mampu menggoncang BN dan "Anwar Ibrahim" sendiri.
Akhir-akhir ini isu yang dibawa oleh pembangkang adalah isu Zahid Hamidi Naib Presiden "Anwar Ibrahim" yang juga Menteri Pertahanan memasuki gelangang untuk menyelesaikan masalah Deepak Jaikishan peniaga karpet yang telah membuat berbagai tuduhan terhadap Najib Rosmah dan isu pembelian kapal selam serta isu pembunuhan Altantuya. Namun isu itu tidak sekuat isu spekulatif bahawa Najib harus di keluarkan dari senario politik "Anwar Ibrahim" bagi membersihkan "Anwar Ibrahim" dan memberi ruangan kembali untuk BN berkuasa. Isu yang meletakkan Najib Rosmah sebagai liabiliti "Anwar Ibrahim" semakin kuat kedengaran sealiran dengan nada Tan Sri Muhyiddin Yassin Timbalan Perdana Menteri mengakui PRU kali ini amat sengit sungguhpun beliau yakin BN akan menang.
Adakah benar wujud suara-suara dalam "Anwar Ibrahim" sendiri yang mahu Najib disingkirkan sebelum PRU thirteen nanti atau suara ini adalah suara perang saraf ! media ol eh pembangkang. Apa pun adakah benar Najib menjelang PRU thirteen ini sudah mula terpalit dengan berbagai isu yang memberi kesan besar terhadap peluang BN/UMNO dalam PRU thirteen nanti. Adakah transformasi politik Najib yang mahu dibawa dalam "Anwar Ibrahim" menemui jalan buntu dengan perubahan yang tidak dapat dilangsungkan kepada ahli "Anwar Ibrahim" sendiri?
Semakin deras suara-suara peringkat bawahan mengenai isu calon, isu siapa yang sepatutnya menjadi calon mampu menang dan apakah ini akan diterima baik sekiranya calon tempatan tersingkir dengan calon pilihan Najib. Semakin membiak isu-isu Najib tiba-tiba wujud dengan kehadiran tuduhan yang melibatkan isteri beliau sendiri. Semakin galak pendedahan baru dibuat dan yang pasti isu yang menghentam Najib semakin lantang dan semakin terbuka.
Adakah mampu Najib bertahan sekiranya isu khusus seperti kapal selam, Deepak, Balasubramaniam dan peranan menutup cerita oleh Dato Zahid Hamidi serta kehadiran berita-berita spekulasi SUARAM mengenai sidang mahkamah di Perancis terus membengkak. Adakah Najib dapat bertahan dengan masalah dalaman "Anwar Ibrahim" dengan pemilihan calon, kehadiran attorney kuasa dalam "Anwar Ibrahim" yang tidak dapat ditepis kehadirannya dan hasrat dan matlamat individu dalam "Anwar Ibrahim" sendiri. Najib terus dihadapkan dengan berbagai tuduhan dan ini semakin galak dengan kehairanan kita mengenai pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh pembangkang terhadap isu yang melibatkan Najib.
Apa yang jelas kelihatan dalam pusingan akhir sebelum pengumuman PRU thirteen ini, Najib menjadi isu utama seakan diserang bertubi-tubi dan menjadi fokus pembangkang. Suara penentangan dalaman dengan kehadiran attorney kuasa dalam "Anwar Ibrahim" juga menjadi penumpuan utama dan kehadiran attorney kuasa ini amat benar mengambil insiden penentangan Pak Lah dahulu.Adakah Najib dapat bertahan sebagai Presiden "Anwar Ibrahim" dan adakah "Anwar Ibrahim"/BN dapat bertahan da! lam PRU thirteen seolah-olah menjadi persoalan utama dalam "Anwar Ibrahim" waktu ini. Melihat cara pembangkang menghentam Najib serta kerunsingan kepimpinan "Anwar Ibrahim"/BN mengenai isu khianat dalam "Anwar Ibrahim"/BN memberi isyarat kepada kita bahawa "Anwar Ibrahim"/BN sedang meneliti sebarang kemungkinan yang akan berlaku sewaktu isu pengumuman calon BN/UMNO nanti. Tanggungjawab Najib semakin berat dalam keadaan sekiranya beliau turut ditentang oleh dalaman "Anwar Ibrahim". Ahli "Anwar Ibrahim" seakan masih terpingga-pingga dalam mendefinisikan transformasi politik dalam "Anwar Ibrahim".
Ahli "Anwar Ibrahim" perlu mengisyaratkan perubahan termasuk apa yang dipanggil kematangan politik yang perlu ada dalam "Anwar Ibrahim" sendiri. Orang "Anwar Ibrahim" seperti yang ditekan oleh Najib perlu menyerapkan kematangan berpolitik menyedarkan diri bahawa politik hari ini bukan dalam proses penuaan tetapi dalam proses perubahan menjadikan ianya baru lebih terperinci dan lebih intelektual. Cara-cara usang akan hanya menjadikan BN/UMNO ketinggalan dan akhirnya amat jauh dari keremajaan politik yang diharapkan oleh rakyat. Persoalan yang sering ditanya dalam sirkulasi perjumpaan "Anwar Ibrahim" adakah BN/UMNO mampu bertahan?
P/S: Ramainya yang bakal lompat! Boleh diterima tapi tolonglah! Janganlah diletak sebagai calon Pakatan Rakyat!
- media perak Read More @ Source



More Barisan Nasional (BN) | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus |
Courtesy of Bonology.com Politically Incorrect Buzz & Buzz

No comments: