PANAS BERAPI! SAMPAI BILA RAKYAT KELANTAN NAK MINUM AIR KUNING?

ISLAM itu adalah sebuah agama yang cintakan kebersihan.

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW, Islam itu merupakan sebuah agama yang bersih lagi suci. Bak kata pujangga Islam di zaman silam, kebersihan dan Islam tidak dapat dipisahkan.

Begitulah pentingnya kebersihan di dalam agama rasmi negara. Bila disebut soal kebersihan, tidak dapat tidak, ia sudah tentu sangat berkait rapat dengan air yang menjadi mekanisma untuk membersihkan sesuatu di dalam muamalah kehidupan manusia.

Kelantan merupakan sebuah negeri yang kaya dengan air. Buktinya, boleh dikatakan setiap tahun, negeri Cik Siti Wan Kembang itu akan mengalami banjir yang agak teruk sehingga pernah menenggelamkan banyak kampung di sana.

Namun, sedar atau tidak, rakyat negeri Kelantan sangat sengsara akibat tidak mendapat bekalan air bersih yang sempurna sebagaimana yang dinikmati oleh negeri-negeri lain di negara ini.

Kira-kira lebih 20 tahun yang lalu, PAS telah berjaya menawan Kelantan dari pentadbiran UMNO/BN dan sejak itulah PAS telah diperintah oleh seorang bekas guru subjek agama Islam, Nik Abdul Aziz, yang kemudiannya di angkat menjadi Tok Guru Spiritual atau Mursyidul Am parti itu.

Ketika itu, pentadbiran negara masih lagi ditunjangi oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad, seorang genius Melayu Muslim yang diiktiraf sebagai arkitek pembangunan negara.

Read more...

No comments: