Meningkat daya saing negara?: Tangani bersama Penagihan Tegar Umno-BN.

Dzulkefly Ahmad (TMI)

SEPT eleven Ketika kedudukan daya-saing tellurian (Global Competitive Report, GCR) dilaporkan oleh World Economic Forum (WEF) dalam kajian Global Competitiveness Index (GCI), melonjak dari tangga ke twenty-five tahun 2010 ke tangga twenty-one untuk tahun 2011 yakni peningkatan 5 mata, PEMANDU segera membuat kenyataan bahawa module Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) kerajaan telah Berjaya menatijahkan prestasi yang baik.

Dalam laporan GCI terkini, bukan sahaja Malaysia tidak dapat mengekalkan kekdudukannya pada tangga ke-21, bahkan telah jatuh 4 anak tangga ke kedudukan twenty-five sekaligus meletakkan prestasinya lebih rendah dari kedudukannya berbanding sebelum PEMANDU melancarkan module GTP dan ETPnya.

Seperti PEMANDU telah mensabitkan kejayaan prestasinya dahulu kepada GTP dan ETP, beranikah PEMANDU terangkan kepada rakyat kenyataan bahawa GTP dan ETP yang dikendali PEMANDU telah jelasnya Gagal menambahbaik prestasi daya-saing Negara bahkan sebaliknya menyebabkan penurunannya?

PEMANDU yang merupakan kunci penggerak Agenda Transformasi Kerajaan Najib-BN kini, mesti bertanggung jawab menjelaskan apakah dan sebab apakah kejatuhan ini berlaku sekaligus menunjukkan dan mengesahkan bahawa dakwaan Pakatan dan pihak NGOs dan analysts, ada kebenarannya.

Metodologi Laporan GCI ini menggunakan 30% data statistik dengan 33 kriteria, 70 per cent data kajian (survey) dengan 78 kriteria dari pungutan pandangan pihak Eksekutif.

Laporan ini juga menekankan aspek factor-faktor pengkeupayaan (enabling factors) yang mampu menjana pertumbuhan yang mapan dan bersifat jangkasederhana dan jauh dengan menggunakan eleven tunggak kritikal (pillars) dengan 111 indikator penting.

Dengan pencapaian yang tidak memberansangkan ini, rakyat ingin tahu apa lagi dari kelemahan G! TP dan E TP yang menjadikan ianya tidak mampu menjana daya-saing yang diharapkan Najib dan pemimpin Umno-BN kini?

Lebih khusus lagi, Malaysia mengalami kejatuhan dalam 77 indikator dan penambahbaikan dalam 48 indikator dengan twenty-three tidak berganjak atas apa jua sebabnya. Kejatuhan markah Malaysia dari 5.08 dalam tahun 2011 kepada 5.06 tahun ini mengakibatkan juga Malaysia dipintas oleh beberapa Negara seperti Korea, Luxembourg, NewZeland dan UAE.

Sementara kita bersedia mengiktiraf PEMANDU dalam apa yang jua yang baik di segi pencapaian negara (dalam laporan ini), namun yang ketara ialah lebih banyak perkara-perkara menyinggung ekonomi dan module transformasi kerajaan, yang nampaknya menunjukkan kemerosotan daya-saing.

Baca seterusnya

Like this:

Be the initial to like this.

Read More @ Source



More Barisan Nasional (BN) | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus |
Courtesy of Bonology.com Politically Incorrect Buzz & Buzz

No comments: