PANAS BERAPI! KENAPA PERLU KERAJAAN TUNDUK PADA PERMINTAAN KAUM DAP TENTANG SEKOLAH CINA?

Apa benda ni beb? NGO Sekolah Sekolah Cina Dong Zong telah mendesak agar dibenarkan sebuah sekolah Cina yang bebas diwujudkan semula di Segamat. 3,000 orang, majoritinya ketrurunan Cina telah mengadakan demosntrasi untuk mendesak tuntutan ini. KLIK SINI

Makin melampau la Dong Zong haramjadah ni, dalam empat bulan tiga demonstrasi mereka dah buat! Korang tau tak, tuntutan Dong Zong ini bertentangan dengar Akta Pelajaran 1996. KLIK SINI

Ini dah melampau beb, benda ni dah keterlaluan kerana di Johor, dah ada 200 sekolah Cina jenis kebangsaan. Kerajaan dah banyak bagi muka kat Kaum DAP ni, kepentingan dan sensitiviti masyarakat Cina untuk mengekalkan budaya mereka sebenarnya dilayan oleh Kerajaan Persekutuan, melalui lesen lesen yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran.

Sekolah Cina ni bebas, mereka tak ikut joke sukatan pelajaran yang diguna pakai oleh Kementerian Pelajaran. Mana boleh macam ni beb, kalau kita nak satukan masayarakat Malaysia maka kita semua kena ke satu sekolah, dengan adanya sekolah Cina bebas bukan sahaja tidak menepati akta dan dasar pelajar, malah dilihat usaha untuk terus menentukan polarisasi antara kaum makin besar jurangnya.

Inilah masalah kata negara kita sekarang ni, kaum minoriti membuat tuntutan luar biasa, dan kerajaan kita layan je semua. pada hakikatnya kaum DAP ni, kau bagi apa pun, mereka dah buat keputusan akan sokong DAP mati-matian.

Disebabkan nak jaga hati kaum DAP ni jugak la kita terpaksa takut nak siarkan filem Tanda Putera kerana ada pihak yang kata ianya akan mengecilkan hati kaum DAP ni, pada hakikatnya kaum DAP ni mana ada fikir pasal sensi! tiviti k aum lain, terutama sekali kaum pribumi negara ni.

Hal Lyna spun sama, hal Penang Port joke sama juga, kat Johor ni kaum DAP nak lebih sekolah Cina, kat Penang tu kaum Cina tak nak peniaga Melayu ambil alih Penang Port! Walau joke peniaga melayu tu dah berjaya mendapatkan perjanjian tersebut! Kaum DAP tetap nak kacau jugak, itu aku cerita dalam arikel selepas ini.

Persoalan yang sama aku nak bertanya dan aku tak penat la nak tanya berkali-kali, sampai bila kita nak tunduk? Kalau tunduk bawak untung untung dan undi takpe jugak, ini takde hasil langsung! Kan ke bodoh namanya tu?

So, sampai bila kita nak tunduk ni? Kerajaan kena tegas!

No comments: