SUNGGUH MEMALUKAN BETUL CINABENG NI! DAH DUDUK MALAYSIA BERAPA LAMA TAPI MASIH TAK RETI NAK BERBAHASA MELAYU

Semalam, telah berlangsung upacara mengangkat sumpah bagi kesemua 222 orang Ahli Parlimen. Kesemua mereka, tidak kira lelaki wanita, jantan betina, Melayu, Chinabeng, India apatah lagi Bumiputera, terpaksa melafazkan sumpah dalam Bahasa Melayu yang merupakan Bahasa Kebangsaan Malaysia.

Berbanding Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional yang merupakan campuran pelbagai kaum, Ahli-Ahli Parlimen DAP yang merupakan barisan chinabeng terkemuka Malaysia, sentiasa mendabik dada dan mempromosikan diri mereka sebagai MALAYSIAN FIRST CHINESE SECOND.

Malangnya, itu semua hanyalah penipuan semata-mata. Kepala DAP, Lim Kit Siang yang telah menjadi ahli politik dan Ahli Parlimen semenjak dari tahun 1966, sehingga sekarang masih tergagap-gagap apabila berbahasa Kebangsaan. Anaknya, Lim Guan Eng yang digambarkan oleh pecacai-pecacai Melayunya sebagai Khalifah Umar Abdul Aziz versi chinabeng pula, turut gagal menguasai Bahasa Melayu dan tahap penguasaannya jauh lebih teruk berbanding Wee Ka Siong.

Tidak perlulah kita mengupas tentang keseluruhan tahap penguasan Bahasa Melayu di kalangan ahli-ahli politik terutama sekali yang bukan berbangsa Melayu-Bumiputera di Malaysia.

Setelah 56 tahun Malaysia merdeka daripada penjajahan, nampaknya kemerdekaan yang diraikan saban tahun, sebenarnya tidak bermakna langsung. Perjuangan yang telah memakan jutaan nyawa Melayu-Bumiputera dari semenjak zaman mula kemasukan penjajahan Ayuthia sehinggalah ke zaman British, dari Perlis sehinggalah ke Sabah, langsung tidak dihayati oleh generasi terkemudian yang menjadi kepala dan pembesar negara ini.

Baca seterusnya di Perak Today...

No comments: