PANAS BERAPI! ESOK HARGA ROKOK AKAN NAIK! KHABARNYA ANGKARA PENGUSAHA YANG NAK ROSAKKAN NAMA KERAJAAN!

Salam Parpukari,

Esok akan diumumkan kenaikan harga rokok sebanyak RM0.30 sebungkus oleh sebuah syarikat pengeluar rokok terkemuka di negara ini walaupun tidak ada kenaikan ke atas duti eksais oleh kerajaan. Banyak tanda tanya dapat kita ajukan disini walaupun rokok bukan lah perkara asas yang kita perlu bahaskan.

1. Syarikat rokok selalunya melobi kerajaan supaya tidak menaikan duti kerana ini akan menjadikan mereka tidak dapat bersaingan dengan rokok seludup dan dalam masa yang sama akan mengalakkan penyeludupan.

2. Kenaikan ini akan memberi kesan kepada perkokok yang rata-rata terdiri daripada kalangan golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang terhimpit dengan masalah kenaikan kos sara hidup.

3. Kenapa pilih masa sekarang? Hanya beberapa minggu selepas PRU13? Adakah syarikat ini menjalankan bulletin pembangkang?

Perokok tidak akan tahu yang kenaikan ini di lakukan oleh syarikat dan mereka terus akan menyalahkan kerajaan dalam soal ini. Kerajaan perlu dengan cepat untuk memberikan penerangan dalam hal ini. Penbangkang sudah tentu akan mengapi-apikan situasi ini dengan membangkit perasaan anti kerajaan. Perkara pertama yang mereka katakan adalah - ini adalah untuk mendapatkan kembali dana BR1M !

Disyaki pengurusan tertinggi syarikat ini bersekongkol dengan pembangkang dengan
mengambil tindakan ini untuk merealisasikan bulletin pembangkang.

Wassalam - Tolong rahsiakan nama & email saya.

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

No comments: