MURAHNYA NYAWA MELAYU BERBANDING CINABENG? ADILKAH SEBEGINI WAHAI RAKYAT MALAYSIA?

Kehilangan dan kematian Lim Chin Aik dalam runtuhan penebat kilat di atas Menara UMNO Pulau Pinang, telah menyebabkan Lim Guan Eng dan DAP melolong bagaikan anjing tertelan tulang babi. Desakan kepada pihak polis akhirnya membutirkan inkues untuk menyiasat kematian Lim Chin Aik yang mayatnya masih tidak ditemui sehingga ke hari ini.

Dalam kejadian pada thirteen June 2013, Pulau Pinang telah dilanda ribut besar. Beberapa kejadian pokok tumbang dan dan kerosakan besar telah berlaku di seluruh Pulau Pinang. Tiga kematian dilaporkan dengan salah seorang daripada mereka, hilang di bawah runtuhan tanah sedalam lima meter. Kesemua kematian tersebut melibatkan orang Cina. Satu kematian lagi dilaporkan di Empangan Air Itam. Bagaimanapun, kematian tersebut berlaku akibat sakit jantung.

Punyalah hebat puak-puak Cina ini. Apabila kematian di kalangan mereka berlaku, para pemimpin mereka, terutama sekali Lim Guan Eng dan para pemimpin DAP bukan main lagi berlagak untuk menyalahkan UMNO dan Barisan Nasional, meskipun bencana yang berlaku adalah bencana alam, bukannya jenayah pun.

Kematian Lim Chin Aik, 44, seorang penjual nasi di Jalan MacCalister, Pulau Pinang jelas menunjukkan bagaimana rasisnya puak-puak ini.
jambatan kedua pp runtuh kereta

Mengapa kematian Tajuddin Zainal Abidin dalam kejadian runtuhan susur keluar jambatan kedua Pulau Pinang, tidak diadakan inkues, padahal ianya melibatkan sebuah syarikat pembinaan yang telah diberikan kontrak oleh P! erbadana n Kemajuan Pulau Pinang yang dipengerusikan oleh Lim Guan Eng?

Tentu kita semua masih ingat, bagaimana kalutnya Lim Guan Eng dan pemimpin DAP pada hari kejadian runtuhan tersebut sehingga ada sebahagian daripada berkampung di tempat kejadian untuk melihat kalau-kalau ada Cina yang mati terhempap dan kepala berkecai di bawah runtuhan tersebut. Bukan main lagi lagak mereka menyalahkan pihak berkuasa kerana lambat bertindak dan menjalankan operasi menyelamat.

Namun setelah mengetahui yang mati adalah Tajuddin Zainal Abidin dan bukannya Chong Ah Kau atau Muniandy a/l Mutusamy, tidak ada seorang joke pemimpin DAP yang duduk bertinggung di tempat kejadian. Malah Lim Guan Eng joke tidak bersuara. Hilang lenyap sudah segala tuntutan.

Tetapi berbeza sama sekali apabila bencana melibatkan Cina. Lim Guan Eng dan DAP berusaha mencari jalan untuk menyalahkan UMNO sehinggakan Menara UMNO yang dibina pada zaman Anwar Ibrahim sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO pada tahun 1998 cuba dijadikan sebagai alasan. (KLIK SINI)

Kalau dah dinamakan Chinabeng, selama-lamanya perangai Chinabeng.

Cuma persoalannya, mengapa pula UMNO Pulau Pinang tidak meminta agar inkues dijalankan membabitkan syarikat pembinaan yang telah diberi kontrak membina susur keluar dan telah mengorbankan seorang Melayu? Kalau Lim Guan Eng dan DAP boleh mendesak polis mengadakan inkues untuk menyiasat kematian Lim Chin Aik yang tertimbus dalam lubang sedalam lima scale kerana angin kencang yang menumbangkan penebat petir, pastinya kes membabitkan kematian Tajuddin Zainal Abidin jauh lebih kukuh untuk sebarang inkues, terutama membabitkan penyelewengan dan salahguna kuasa Lim Guan Eng?

No comments: