EMAIL BERAPI DARI SEORANG PEMBACA TENTANG PTPTN! PAKATAN MESTI PANAS PUNYA!

Ini aku ada terima email baik punya dari seorang pembaca yang menceritakan bagaimana kebodohan Pakatan begitu menyerlah dalam isu PTPTN ni, moh kite bace kat bawah ni:

Bro Parpu,

Yuran pengajian pelajar 90% ditanggung oleh kerajaan, manakala baki sebanyak 10% ditanggung oleh mahasiswa.

Ambil contoh, seorang pelajar yang menerima RM3,250.00 per division pinjaman PTPTN hanya membelanjakan sekitar RM1,000.00 ke RM1,500.00 untuk yuran pengajian dan baki akan menjadi duit poket pelajar. Pakatan mencadangkan pemansuhan PTPTN dan akan menanggung 10% yuran pengajian pelajar. rujuk http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/9365-ptptn-boleh-dimansuh-jika-ada-kemahuan-politik. Bermaksud pelajar atau ibu bapa perlu menyediakan duit poket sendiri.

Bukan semua ibu bapa mampu menanggung duit poket untuk anak-anak di pengajian tinggi. Sebab itu Pakatan mencadangkan pemansuhan PTPTN, bukannya pemberian biasiswa di mana dalam kes pemberian biasiswa yuran pengajian di bayar oleh pembiaya dan pelajar akan menerima duit poket setiap bulan, dua bulan atau setiap semester.

Tapi untuk meyakinkan rakyat, eloklah Pakatan mula memberikan pendidikan percuma di negeri yang mereka perintah bermula dari peringkat pra sekolah sehingga pengajian tinggi. Ambil contoh Selangor, mereka ada KUIS yang dimiliki oleh kerajaan negeri. Saya telah menelefon KUIS +03-8925 4251 dan mereka mengesahkan biasiswa tidak ditawarkan dan pelajar perlu memohon pinjaman dari PTPTN atau MARA. chait yennadey.

House PK: Itu original email dari pembaca yang hanya bagi nama dia sebagai Putera Suran. Aku sokong cadang brader yang hantar email ini, apa kata mulakan dengan negeri yang mereka perintah dulu.

Err, seingat aku janji-janji dulu masih banyak belum te! rtunai. Nak janji senang tapi nak memenuhi janji tu yang payah kan Pakatan Harami? So amacam ada berani buat kat negeri Pakatan dulu?

No comments: