Bik Mama diserang siswi UKM,cabut lari kot pintu belakang...


Sekumpulan mahasiswi daripada Ikatan Studi Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (ISIUKM) hari ini telah melakukan protes aman di hadapan Dewan Canselor Tun Abdul Razak (Dectar) terhadap isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Lebih kurang 50 orang mahasiswi telah berkumpul di hadapan dewan tersebut bagi menyatakan protes terhadap penyelewengan yang telah dilakukan oleh isteri pemimpin nombor satu negara itu.

Rosmah yang dikatakan hadir ke UKM bagi merasmikan program bersama mahasiswa UKM telah menerima tekanan hebat apabila sekumpulan mahasiswi telah berkumpul di luar dewan sambil memegang sepanduk dengan mesej menolak penyelewengan dan pembaziran duit rakyat yang didakwa telah dilakukan oleh beliau.

Mahasiswi itu dikatakan telah mula berkumpul di luar dewan pada jam 4 petang sebelum menyambut Rosmah yang dijadualkan akan habis program pada jam 4.30 petang.

Sekumpulan pengawal keselamatan bersama staf kakitangan UKM cuba untuk menghalang protes itu daripada terus berlaku namun ternyata mereka gagal mengekang kehendak mahasiswi tersebut untuk terus melakukan protes secara aman itu.


Walau bagaimanapun, apa yang menghampakan mahasiswi tersebut adalah 'ketakutan' Rosmah untuk bertemu dengan mereka apabila beliau telah dibawa keluar secara senyap-senyap melalui belakang kereta-kereta yang diletakkan di sekitar dewan tersebut.

Rosmah yang hadir ke UKM dengan menaiki kereta Mercedez Benz mewah terpaksa balik dengan kenderaan biasa selepas terpaksa keluar dari dewan secara sembunyi.


"Perkara yang kita mahu hari ini hanya untuk menyatakan hasrat rakyat terhadap Datin Seri Rosmah, namun ternyata beliau begitu takut untuk bersemuka dengan kami.

"Walaupun kami tidak berjaya untuk bersemuka dengan Rosmah pada hari ini, namun kami telah berjaya membuat Rosmah balik dengan cara yang itu. Ini baru permulaan dari kami," tegas Hamiza Hani Omar, Pengerusi Hal Ehwal Siswi ISIUKM merangkap Timbalan Setiausaha Agung Gamis.-harakahdaily

UKM students 'welcome' Rosmah with placards




Tian Chua, Mat Sabu & twelve lagi dibebas tuduhan sertai Bersih 1.0...

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini membebaskan Ahli Parlimen (MP) Batu, Tian Chua dari tuduhan menyertai himpunan Bersih 1.0 pada 2007.
Dibebas sama, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dan twelve lagi yang lain.Keputusan itu dibacakan Hakim Datuk Jagjit Singh Bant Singh.

bersih-tianchua

Tian yang juga Naib Presiden KEADILAN dalam twitternya berkata, dua lagi individu, MP Padang Serai, N Gobalakrishnan dan seorang lagi Mohamad Harith Fathillah didapati bersalah kerana menyertai perhimpunan haram dan enggan bersurai.

Mereka dituduh menyertai perhimpunan berkenaan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) di beberapa tem! pat, ter masuk di perkarangan Masjid Negara, Jalan Istana Baru, Jalan Raja Laut dan berdekatan pusat beli-belah Sogo di Jalan Tuanku Abdul Rahman antara 1 tengahari dan 4 petang pada 10 November, 2007.

Mereka dituduh mengikut Seksyen 143 dan 145 Kanun Keseksaan, dengan tuduhan pilihan mengikut Seksyen 27(4) (a) Akta Polis 1967.

Mengikut Seksyen 143, jika sabit kesalahan, mereka boleh dihukum penjara maksimum enam tahun atau didenda atau kedua-duanya sekali.-keadilandaily


Tian Chua, Mat Sabu as well as thirteen others liberated of bootleg assembly charge...

The Kuala Lumpur Sessions Court has clear PKR vice-president Tian Chua, PAS emissary president Mohamad Sabu as well as twelve others of participating in an bootleg assembly during a Bersih convene in 2007, as well as refusing orders to disperse.

However, an additional dual accused of a same charge, identified as Muhd Harith Fathillah Shahbudin as well as Padang Serai MP N Gobalakrishnan, were found guilty.

PAS celebration organHarakahDailyquoted Judge Jagjit Singh Bant Singh's preference today, who pronounced that he was satisfied with Mohamad's as well as Tian Chua's testimonies as well as that there had been no snag for them to contention a memorandum to a Agong during a protest.


NONEThe former, additionally popularly known as Mat Sabu (right), had reportedly told a justice that he had a police's accede to travel to a palace for a memorandum's submission.

HarakahDailyalso quoted Mohamad, who voiced regret over Gobalakrishnan's as well as Harith's conviction.

"What we wish to contend is, for any pacific as well as unarmed rally, it is be! tter tha t a attorney-general drops all such cases - whether aged or recent - since a charging of such cases is no longer popular," he was quoted as saying.

The inform does not mention a penalty imposed for a dual convictions.

A sum of seventeen people were initially charged for allegedly land an bootleg assembly as well as refusing to sunder during a November 4, 2007 convene during several places via Kuala Lumpur. However, one of them, Mohd Asri Ahmad, had since upheld divided in 2011.

Others who were additionally clear currently are Mohd Salim Yeslam, Ahmad Razali Abd Rahman, Razali A! bdul, Saleh Mohamad Tahir, Azahar Yusop, Sulaiman Ahmad, Taib Abdullah, Mohd Abi Salam Ariffin, Ishak Othman, as well as Mohd Zad Abdullah.

The remaining dual were considered juveniles during a time of a offence.

The same decider had previouslyacquittedthe organisation of a charges in 2010 without ordering them to come in defence.

However, this wasoverturnedwhen a prosecution appealed to a High Court, that systematic to organisation to lapse to a Session's Court to come in defence. The accused's interest to a High Court's preference was thenturned downby a Appellate Court.-malaysiakini




cheers.
Posted by
Read More @ Source



More Barisan Nasional (BN) | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus |
Courtesy of Bonology.com Political! ly Incor rect Buzz & Buzz

No comments: